„Minta-képtár”
A reliefek sorát kisméretű fekete-fehér fotók szakítják meg. Ezeket a képeket 1965-66-ban, tanulmányutamon készítettem Párizsban, Dél-Franciaországban, Olaszországban. A két vándorév, az utazások és az ellesett motívumok, amelyeket a képeken sikerült rögzítenem, olyan mély és maradandó hatással voltak rám, hogy a fotók kis dokubróm levonatokon folyamatosan körülöttem voltak műtermemben. Mint egy ős-minta-képtárból merítettem erőt belőlük. Néha magamban, érzelgősen ezt a 16-18 képet „szent ikonoknak” nevezem.
A különös, szerencsés időpontban elcsípett motívumok kikerülhetetlen hatással voltak 1966 utáni munkásságom forma- és gondolatvilágára, sőt arányérzékemre is. Világosnak tűnik a kiállított fotók és munkáim között a rokonság, akár a drapéria-reliefek, a konstruktívabb, plasztikusabb reliefek vagy a háromdimenziós körplasztikák esetén.
Sources of inspiration
Small, black and white photos interrupt the series of reliefs. I took these pictures in 1965-66, while on a study trip through Paris, Southern France, and Italy. The two years of wandering and the motifs I witnessed and managed to record in these images made such a permanent impression on me, that I kept the docubrom photos close in my studio at all times. They served as an ancient source of inspiration. From time to time, only to myself, I call the 16-18 images “holy icons.”
After 1966 these motifs, photographed in strange, fortunate moments, had an unavoidable impact on my thinking and my art, and even on my sense of proportion. There is an obvious connection between these photos and my works: the drapery-reliefs, the more constructivist and sculptural reliefs, and the three-dimensional, circular sculptures.